Selamat Datang ke Blog araaz 2012 Blog apa saja yg difikirkan... Versi Hitam Putih :)
Apa saja yang difikirkan & Dari LENSA araaz....................: BERTUNANG???? BILA MASA SAYA JADI TUNANG AWAK?? KITA TAKDE WAT MAJLIS PUNN..

BERTUNANG???? BILA MASA SAYA JADI TUNANG AWAK?? KITA TAKDE WAT MAJLIS PUNN..


BERTUNANG???? BILA MASA SAYA JADI TUNANG AWAK??
KITA TAKDE WAT MAJLIS PUNN..

(dalam hati) PAS KO BACA NIE TAK FAHAM GAK TAK TAU LA...

" Pertunangan itu secara mudahnya adalah LAMARAN seorang lelaki ke atas seorang wanita untuk dijadikan isterinya. sebagai contoh:

Farid: Saya sudah membuat keputusan dan berfikir masak-masak, saya mahu melamar awak untuk dijadikan isteri saya serta ibu kepada anak-anak saya nanti..

Fatimah: Saya terima dengan hati yang terbuka dan semoga Allah permudahkan urusan kita..

Tetapi perlu diperhatikan juga beberapa perkara: Antaranya , wanita tersebut perlulah seorang yang sudah MATANG dan BERKELAYAKAN untuk membuat keputusan.. jika masih dirasuk jiwa remaja dan angin cinta entah dari mana, maka jawapan dari si wanita atau si gadis dianggap TIDAK LAYAK.. maka sebaiknya, MELAMARLAH terus kepada bapa atau ahli keluarga si wanita tersebut, jika benar-benar IKHLAS dan SERIUS..

Apabila lamaran diterima, maka mereka berdua dianggap SAH menjadi tunangan masing-masing, samada diketahui orang ataupun tidak dan si lelaki atau wanita tidak boleh dipinang lagi oleh orang lain selagi mana ikatan pertunangan itu masih berlangsung.. ini kerana ia merupakan ‘PERJANJIAN’, maka ia perlu DIJAGA sebagai SATU AMANAH dan TIDAK BOLEH DIKHIANATI..kerana itu Nabi s.a.w MENGHARAMKAN pinangan atas pinangan.. ♥ "

OOOO.. TUNANG TUNANG JUGAK..
SYARIAT TETAP SAMA.. BATASAN PUN SAMA...
BELUM JADI MUHRAM LAGI YEE.. (^_^)

~marrahmn~

http://facebook.com/araazman1

No comments:

Post a Comment

Popular Posts