Selamat Datang ke Blog araaz 2012 Blog apa saja yg difikirkan... Versi Hitam Putih :)
Apa saja yang difikirkan & Dari LENSA araaz....................: Mimpi Setelah Solat Istikharah...

Mimpi Setelah Solat Istikharah...


Mimpi Setelah Solat Istikharah...

Soalan:

Apakah apabila saya bermimpi selepas solat Istikharah dan Tahajud, contohnya tentang seorang perempuan, maka dia adalah jodoh saya. Maksudnya dalam solat tersebut jita memohaon doa pada allah supaya ditunjukkan jodoh saya. Adakah memang itulah taqdir Allah bahawa orang tersebut adalah jodoh saya dan itulah taqdir yang mutlak dan tidak berubah?

Jawapan:

1) Ramai menyangka selepas istikharah, ia akan disusuli dengan mimpi, atau terasa cerah hati terhadap sesuatu perkara. Dan menyangka itu adalah pilihan yang ditentukan Allah. Ini satu sangkaan yang silap.

2) Sebenarnya, apabila seseorang membuat istikharah, dan mengambil segala sebab musabbab untuk menentukan pilihannya dengan cara bertanya atau mengkaji, kemudian dia memilihnya, maka pilihannya itulah yang paling baik, walaupun tidak bermimpi.

3) Jika anda istikharah untuk mencari teman hidup, dan melihat seorang wanita dalam mimpi, tidak semestinya itu pilihan yang terbaik. Kerana mimpi kadangkala disebabkan apa yg difikirkan pada siangnya, lalu bermimpi pada malamnya.

4) Pilihan terbaik ialah anda berusaha bersungguh-sungguh mencari wanita yang solehah dan beragama, dari keturunan yang baik-baik, kemudian minta pandangan dan nasihat orang-orang soleh, dan beristikharah. Tidak perlu tunggu dia datang dalam mimpi.

5) Tetapi jika anda bermimpi, dan merasakan ia bukan mainan tidur, maka anda boleh bertanya orang alim lagi soleh untuk menta’birnya.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts